ABC Klimatyzacji

Napełnianie klimatyzacji

Napełnianie układu klimatyzacji czynnikiem chłodzącym jest podstawową czynnością serwisową. Pamiętajmy, że nawet szczelny układ klimatyzacji samochodowej traci rocznie do 15% tego czynnika - jednocześnie absorbując wilgoć z powietrza atmosferycznego. Materiał, z którego wykonane są elastyczne gumowe przewody połączeniowe oraz wszelkie złącza i zawory nie zapewnia 100% szczelności. Część wilgoci zatrzymuje i odfiltrowuje specjalny filtr (osuszacz), ale jego możliwości są ograniczone i maleją wraz z czasem. Ponieważ czynnik krążący w układzie klimatyzacji jest także nośnikiem specjalnego oleju, wydajność smarowania i uszczelniania układu poprzez olej wraz z ubywaniem czynnika maleje. Następstwem jest przyspieszone zużycie i potencjalne uszkodzenia mechaniczne części. Dlatego też usługa zwana potocznie "nabijaniem klimy" składa się z kilku elementów diagnostyczno - serwisowych niezbędnych do sprawnego działania całego układu. W skład podstawowych czynności wchodzą: » sprawdzenie stanu i szczelności instalacji, » sprawdzenie poziomu czynnika chłodniczego, » czyszczenie układu i wymiana czynnika, » kontrola i ewentualne uzupełnienie oleju w układzie, » sprawdzenie wydajności układu chłodniczego. Nasza firma dysponuje nowoczesną i w pełni automatyczną stacją do obsługi klimatyzacji, renomowanego niemieckiego producenta BOSCH. Urządzenie to umożliwia profesjonalną i wyjątkowo dokładną obsługę układów klimatyzacji z czynnikiem R134a. Dodatkowo by zapewnić sprawność klimatyzacji, bezpieczeństwo i właściwy komfort użytkowania zaleca się również przeprowadzenie odgrzybiania układu wraz z wyminą filtra kabinowego (filtra przeciwpyłkowego). Przegląd klimatyzacji zaleca się co 15 000 km lub minimum raz do roku, niezależnie jednak od tego jeśli wyraźnie spada wydajność chłodzenia, układ nawiewowy nie radzi sobie z zaparowanymi szybami lub wydobywa się z niego nieprzyjemny zapach należy niezwłocznie udać się do serwisu klimatyzacji.

 

Odgrzybianie klimatyzacji

W czasie pracy układu klimatyzacji wilgoć zbierająca się na parowniku tworzy razem z brudem i z kurzem doskonałe warunki do rozwoju dla grzybów, bakterii i innych mikroorganizmów. Przy włączonym nawiewie wraz ze strumieniem powietrza dostają się one do wnętrza pojazdu. Mogą wywoływać reakcje alergiczne takie jak: łzawienie oczu, kichanie, kaszel i inne dolegliwości, powodować duszność, ból głowy, zmęczenie a w skrajnych przypadkach być przyczyną groźnych chorób. Zanieczyszczone powietrze z klimatyzatora posiada wówczas specyficzny, nieprzyjemny zapach "pleśni". Właśnie dlatego producenci zalecają przeprowadzanie oczyszczania i dezynfekcji klimatyzatorów co 15 000 km lub raz do roku. Jednym z najskuteczniejszych, a jednocześnie najbezpieczniejszym, dla pasażerów sposobem dezynfekcji jest użycie ozonu. Ten sposób odgrzybiania to rozwiązanie szczególnie polecane dla osób ze skłonnościami do podrażnień górnych dróg oddechowych i alergii. Przy ozonowaniu nie stosujemy żadnych preparatów chemicznych, a użyty ozon samoistnie znika w przeciągu kilku godzin od wykonania usługi. W naszej firmie używamy profesjonalnego generatora ozonu o dużej wydajności - maksymalna wydajność to około 7000 mg/h. Tanie, chińskie generatory wytwarzają około 500mg/h co jest ilością wystarczającą tylko do chwilowego odświeżenia wnętrza samochodu. Ozon to niezwykle skuteczny środek dezynfekujący stosowany od wielu lat w przemyśle do czyszczenia powietrza, wody czy sterylizacji żywności. Jest gazem nietrwałym, o silnym działaniu utleniającym wielokrotnie silniejszym od chloru. Co bardzo ważne - po utlenieniu zanieczyszczeń przekształca się w zwykły tlen, nie wytwarzając niebezpiecznych dla zdrowia produktów ubocznych. Jedyne o czym musimy pamiętać, to dobre przewietrzenie samochodu po ozonowaniu (ozon w zbyt dużym stężeniu to gaz toksyczny również dla ludzi). Ozon jako bardzo reaktywny gaz, utlenia i neutralizuje wiele szkodliwych substancji, m.in.: » zabija wirusy i bakterie będące przyczyną wielu chorób; » usuwa groźne alergeny: pleśnie, grzyby, roztocza i inne drobnoustroje; » neutralizuje nieprzyjemne zapachy takie jak dym papierosowy, zapach stęchlizny, pleśni, zapachy zwierząt domowych i wiele innych. Zastosowany w samochodzie dzięki swojej strukturze dociera nawet do najbardziej niedostępnych miejsc. Skutecznie usuwa grzyby i pleśnie gromadzące się w kanałach wentylacyjnych oraz na parowniku. Dodatkowo wnika w tapicerkę, siedzenia, dywaniki i inne elementy usuwając wszelkie alergeny i drobnoustroje z wnętrza auta. Niestety dezynfekcja ozonem (czy też metodą ultradźwiękową lub pianką) nie zawsze przynosi pożądany efekt. Winny jest oczywiście element zwany parownikiem - w długo nieserwisowanym układzie klimatyzacji jego zabrudzenie może być na tyle duże, że efekty normalnego odgrzybiania będą nietrwałe. Parownik schładzając przepływające przez niego powietrze, powoduje jednocześnie skraplanie się na nim pary wodnej. Niesione z powietrzem pyłki roślin, bakterie, grzyby i pleśnie przyklejają się do wilgotnej powierzchni parownika. Po pewnym czasie parownik może wręcz "zarosnąć", tworząc żywe siedlisko silnie alergennych i toksycznych dla ludzi mikroustrojów. W tym wypadku konieczne staje się dokładne wyczyszczenie czy nawet wymiana parownika. Niestety, często dostęp do niego jest utrudniony, gdyż jest on zamontowany dosyć głęboko w samochodzie. Wykonanie takiej usługi wiąże się z wysokimi kosztami i dłuższym terminem realizacji usługi. Niektórzy producenci klimatyzacji zalecają wykonanie czyszczenia parownika nawet co roku, a minimum raz na 2 lata. W praktyce wiele zależy od tego, jak często i w jakich warunkach używamy klimatyzacji. Systematycznie uzupełniając coroczny serwis klimatyzacji o dezynfekcję układu metodą ozonową skutecznie chronimy parownik.

 

Naprawa i serwis klimatyzacji

Klimatyzacja, tak jak wszystko w naszym samochodzie, nie stanowi wyjątku i może ulec uszkodzeniu. Jest wiele potencjalnych przyczyn usterek, ponieważ klimatyzacja samochodowa składa się z dużej liczby elementów. Najczęściej są to: brak okresowego serwisowania, zużycie elementów, zdarzenia losowe (kolizje, wypadki itp.) oraz inne uszkodzenia klimatyzacji. Może dojść do rozszczelnienia układu (pęknięte węże, korozja elementów metalowych, wycieki z parownika lub skraplacza), zdarzają się też uszkodzone czujniki, awarie sprężarki, zaworów rozprężnych czy dysz dławiących. Bez dokładnej diagnozy czas i koszt naprawy są trudne do określenia. Opłata może się wahać od kilkudziesięciu do kilkuset czy nawet kilku tysięcy złotych – wszystko zależy od ceny części i czasu wykonywania napraw. Pamiętajmy, że usunięcie zawczasu stosunkowo niewielkiej awarii układu klimatyzacji może zdecydowanie ograniczyć wysokie wydatki, które trzeba będzie ponieść eksploatując niesprawny układ. W naszym serwisie spowodujemy, że układ klimatyzacji Państwa samochodu stanie się sprawny. Wykonamy podstawową diagnostykę i związane z nią naprawy – w tym: » kontrolę szczelności układu » wymianę podzespołów (parownik, osuszacz, skraplacz, wentylator, sprężarka, czujniki) » uszczelnienie układu klimatyzacji » wymianę zaworów, dysz i przewodów układu klimatyzacji » wymianę filtrów